Challenging the Brain Benefits Cognitive Function

Posted on Jan. 20, 2010, 6 a.m. in Brain and Mental Performance |
Challenging the Brain Benefits Cognitive Function

Previous studies have shown that completing more formal education benefits brain function as we age, with those having a college degree generally retaining cognitive skills better than those with less schooling.  Margie Lachman, from Brandeis University (Massachusetts, USA), and colleagues completed The Midlife in the United States study, which assessed 3,343 men and women, ages 32 and 84 years, 40% of whom had at least a 4-year college degree. Evaluating how the participants performed in two cognitive areas, verbal memory and executive function, the team found that those with higher education engaged in cognitive activities more often and performed better on the memory tests.  Additionally, some subjects with lower education performed just as well; the researchers found that intellectual activities undertaken regularly made a difference.  Specifically, among individuals with low education, those who engaged in reading, writing, attending lectures, doing word games or puzzles once or week or more had memory scores similar to people with more education.  The researchers urge that: “For those with lower education, engaging frequently in cognitive activities showed significant compensatory benefits for episodic memory, which has promise for reducing social disparities in cognitive aging.”

Continue reading…

Lachman, Margie E.; Agrigoroaei, Stefan; Murphy, Chandra; Tun, Patricia A. “Frequent Cognitive Activity Compensates for Education Differences in Episodic Memory.”  American Journal of Geriatric Psych. 18(1):4-10, January 2010; doi: 10.1097/JGP.0b013e3181ab8b62.

  

Health Headlines MORE »

Carvacrol, a compound found in oregano, is shown to induce prostate cancer cell death.
People who live in city centers are twice as likely to suffer from coronary artery calcification, a common precursor to heart disease.
The high acidity levels in sports and energy drinks erode tooth enamel.
Levels of C-Reactive Protein (CRP) fell by 26% among subjects who received supplementation with resveratrol-rich grape extract for one year.
Rich in antioxidants, blueberries and strawberries may delay memory decline in older women by 2.5 years.
Teens who consumed 35 grams of protein at breakfast reported greater feelings of fullness and showed improved hormone responses.
Eating pistachios may positively impact bacterial profile of the digestive tract.
Consumption of sodium in excess of 1500 mg per day progressively raises stroke risk.
Older women who lifted weights demonstrated significant improvements in memory tasks after 6 months.
Complementary & Alternative Medical (CAM) therapies as an adjunct to conventional medical care improves outcome measures.

ANTI-AGING TIP OF THE DAY

273. Tastefully Tantalizing
A number of previous studies have shown that foods rich in antioxidants serve an essential role in preventing cardiovascular diseases, cancers, neurodegenerative diseases like Alzheimer’s and Parkinson’s, and disorders relating to inflammation. In that herbs and spices are excellent sources of antioxidants, researchers from The University of Western Ontario (Canada), and colleagues report that marinating meats and vegetables in preparations that include...