Sweetened Beverages Linked to Hypertension Risk

Posted on Nov. 29, 2011, 6 a.m. in Blood Pressure | Diet |

A number of studies show strong relationships between sugar-sweetened beverages and diabetes risk and weight gain. John Forman, from Harvard Medical School (Massachusetts, USA), rand colleagues examined data from three large, prospective studies -- the Nurses' Health Study I (88,540 women), the Nurses' Health Study II (97,991 women), and the Health Professionals' Follow-Up Study (37,360 men), including only those individuals who had normal blood pressure at the study’s start.  Through follow-up ranging from 16 to 26 years, the participants reported dietary habits every four years on standardized food surveys. Every two years, they reported whether they had received a hypertension diagnosis from a doctor.  Across all three study groups, the researchers observed that a higher intake of both sugar-sweetened and artificially-sweetened beverages associated with a greater risk of developing hypertension during follow-up.  The study authors conclude that: “Both [sugar-sweetened beverages]and [artificially sweetened beverages] are each independently associated with an increased risk of incident hypertension after controlling for [confounding factors],” with their further exploration suggesting a role for carbonation and whether the drink was cola or not.

Continue reading…

Cohen L, et al. "Association of sweetened beverage intake and incident hypertension is similar between sugar-sweetened and artificially-sweetened beverages" [Abstract TH-PO765].  Presented at American Society of Nephrology Annual Meeting 2011, November 10, 2011.

  

Health Headlines MORE »

Lifting less weight more times is just as effective at building muscle as training with heavy weights.
People with age-related macular degeneration may be at up to 50% increased risk for both ischemic and hemorrhagic stroke.
Carvacrol, a compound found in oregano, is shown to induce prostate cancer cell death.
People who live in city centers are twice as likely to suffer from coronary artery calcification, a common precursor to heart disease.
The high acidity levels in sports and energy drinks erode tooth enamel.
Levels of C-Reactive Protein (CRP) fell by 26% among subjects who received supplementation with resveratrol-rich grape extract for one year.
Rich in antioxidants, blueberries and strawberries may delay memory decline in older women by 2.5 years.
Teens who consumed 35 grams of protein at breakfast reported greater feelings of fullness and showed improved hormone responses.
Eating pistachios may positively impact bacterial profile of the digestive tract.

ANTI-AGING TIP OF THE DAY

275. Sustainable Environment Supports Human Health
What’s good for the planet is good for people. Researchers from Arizona State University (Arizona, USA) completed a meta-analysis of 120 peer-reviewed publications on the health effects of plastics and plasticizers in lab animals and humans. This study reiterates the fact that the effects to the environment from plastic waste are acute. In the U.S., the average person produces a half-pound of plastic waste every day, and as such, adverse effects to human health are a potential area for grave concern...