Vitamin D & Breast Cancer

Posted on Jan. 4, 2011, 6 a.m. in Cancer | Vitamins | Women's Health |

While a number of studies have linked vitamin D levels to a reduction in the risk of certain cancers, including breast cancer, there has been much debate as to how to boost vitamin D levels, namely – by exposure to sunlight or via dietary supplementation.  Pierre Engel, from INSERM (Institut National de la Santé et de la Recherche Médicale; France), and colleagues analyzed data collected over a decade of study from 67,721 women. The team found that postmenopausal women living in sunny climates, combined with high dietary or supplemental intakes of vitamin D, were at a significantly reduced risk of breast cancer.  Concluding that: “Our results suggest that a threshold of vitamin D exposure from both sun and diet is required to prevent [breast cancer] and this threshold is particularly difficult to reach in postmenopausal women at northern latitudes where quality of sunlight is too poor for adequate vitamin D production,” the researchers urge that: “Prospective studies should further investigate associations between [breast cancer] risk, vitamin D status and sunlight exposure.”

Continue reading…

Pierre Engel, Guy Fagherazzi, Sylvie Mesrine, Marie-Christine Boutron-Ruault, Francoise Clavel-Chapelon.  “Joint effects of dietary vitamin D and sun exposure on breast cancer risk: results from the French E3N cohort.”  Cancer Epidemiol Biomarkers Prev, December 2, 2010; doi:10.1158/1055-9965.EPI-10-1039.

  

Health Headlines MORE »

Lifting less weight more times is just as effective at building muscle as training with heavy weights.
People with age-related macular degeneration may be at up to 50% increased risk for both ischemic and hemorrhagic stroke.
Carvacrol, a compound found in oregano, is shown to induce prostate cancer cell death.
People who live in city centers are twice as likely to suffer from coronary artery calcification, a common precursor to heart disease.
The high acidity levels in sports and energy drinks erode tooth enamel.
Levels of C-Reactive Protein (CRP) fell by 26% among subjects who received supplementation with resveratrol-rich grape extract for one year.
Rich in antioxidants, blueberries and strawberries may delay memory decline in older women by 2.5 years.
Teens who consumed 35 grams of protein at breakfast reported greater feelings of fullness and showed improved hormone responses.
Eating pistachios may positively impact bacterial profile of the digestive tract.

ANTI-AGING TIP OF THE DAY

275. Sustainable Environment Supports Human Health
What’s good for the planet is good for people. Researchers from Arizona State University (Arizona, USA) completed a meta-analysis of 120 peer-reviewed publications on the health effects of plastics and plasticizers in lab animals and humans. This study reiterates the fact that the effects to the environment from plastic waste are acute. In the U.S., the average person produces a half-pound of plastic waste every day, and as such, adverse effects to human health are a potential area for grave concern...