Whole Grains Promote Lean Body & Cardiovascular Health

Posted on Nov. 3, 2010, 6 a.m. in Cardio-Vascular | Diet | Weight and Obesity |
Whole Grains Promote Lean Body & Cardiovascular Health

Previously, studies have linked higher intakes of whole grains to lower stores of abdominal fat. Nicola McKeown, from the USDA Human Nutrition Researcher Center on Aging at Tufts University (Massachusetts, USA), and colleagues analyzed data collected in The Framingham Heart Study, examining dietary data collected on 2,834 men and women enrolled in The Framingham Heart Offspring and Third Generation study groups.  The study participants, ages 32 to 83 years, underwent multidetector-computed tomography (MDCT) scans, to determine volumes of visceral adipose tissue (VAT), which surrounds the intra-abdominal organs, and subcutaneous adipose tissue (SAT), found just beneath the skin.  Prior studies suggest that visceral fat is closely associated with metabolic syndrome, a cluster of risk factors including hypertension, unhealthy cholesterol levels and insulin resistance that can develop into cardiovascular disease or type 2 diabetes.  When the team compared the relationship of both visceral fat tissue and subcutaneous fat tissue to whole and refined grain intake, they observed a more striking association with visceral fat. They also observed that participants who consumed, on average, three daily servings of whole grains but continued to eat many refined grains, did not demonstrate lower VAT  volume.  The researchers conclude that: “Increasing whole-grain intake is associated with lower [visceral adipose tissue] in adults, whereas higher intakes of refined grains are associated with higher [visceral adipose tissue].”

Continue reading…

Nicola M McKeown, Lisa M Troy, Paul F Jacques, Udo Hoffmann, Christopher J O'Donnell, Caroline S Fox.  “Whole- and refined-grain intakes are differentially associated with abdominal visceral and subcutaneous adiposity in healthy adults: the Framingham Heart Study.”  Am J Clin Nutr, Nov. 2010; 92: 1165 - 1171.

  

Health Headlines MORE »

Lifting less weight more times is just as effective at building muscle as training with heavy weights.
People with age-related macular degeneration may be at up to 50% increased risk for both ischemic and hemorrhagic stroke.
Carvacrol, a compound found in oregano, is shown to induce prostate cancer cell death.
People who live in city centers are twice as likely to suffer from coronary artery calcification, a common precursor to heart disease.
The high acidity levels in sports and energy drinks erode tooth enamel.
Levels of C-Reactive Protein (CRP) fell by 26% among subjects who received supplementation with resveratrol-rich grape extract for one year.
Rich in antioxidants, blueberries and strawberries may delay memory decline in older women by 2.5 years.
Teens who consumed 35 grams of protein at breakfast reported greater feelings of fullness and showed improved hormone responses.
Eating pistachios may positively impact bacterial profile of the digestive tract.

ANTI-AGING TIP OF THE DAY

275. Sustainable Environment Supports Human Health
What’s good for the planet is good for people. Researchers from Arizona State University (Arizona, USA) completed a meta-analysis of 120 peer-reviewed publications on the health effects of plastics and plasticizers in lab animals and humans. This study reiterates the fact that the effects to the environment from plastic waste are acute. In the U.S., the average person produces a half-pound of plastic waste every day, and as such, adverse effects to human health are a potential area for grave concern...